tiistai 1. huhtikuuta 2008

Autoedusta matkaetuun

Joukkoliikenteen suosiminen ympäristösyistä on yksi niitä harvoja asioita, joihin on perusteltua käyttää verotuksen ohjaavaa vaikutusta. Nythän sitä käytetään yksityisautoilun suosimiseen autoedun kevyellä verotuksella.

Suomalaiset työnantajat ovat katsoneet tarpeelliseksi antaa 60 000 suomalaiselle perheelle mahdollisuuden matkustella ilmaiseksi henkilöautolla vapaan autoedun turvin. Lisäksi 20 000 perheellä on auton käyttöetu. Verottajan näkökulmasta kyse on yhteensä 468 miljoonan euron edusta, josta on työnantajat ovat perineet korvausta yhteensä vajaat 2,8 miljoonaa.

Asiaa voidaan arvioida myös todellisten kulujen kannalta. Keskihintaisen auton saa huoltoleasingillä noin 600 eurolla kuukaudessa. Jos auto kuluttaa vaikkapa 7,5 litraa satasella, bensaa kuluu 30 000 kilometrin vuosiajolla 2250 litraa vuodessa. Se maksaa 3150 euroa. Kulut työnantajalle vuodessa ovat 10 350 euroa. Yhteislasku on 621 miljoonaa euroa.

Nykyisten taksojen mukaan 10 350 eurolla saisi esimerkiksi;
- 22 HKL:n vuosikorttia, tai
- 235 Tampereen liikennelaitoksen kuukausilippua, tai
- kolme VR:n vuosilippua välille Helsinki-Lahti, tai
- voisi ajaa bussilla 90 000 kilometriä

Kaikkein järkevintä olisi tietysti rakentaa yhteislippujärjestelmä, joukkoliikenteen valtakunnallinen (perhekohtainen) matkakortti, jolla voisi kulkea niin paljon kuin sielu sietää ja työaika joustaa. Kun matkustajamäärät lisääntyisivät, myös taksat voitaisiin painaa alemmaksi. Ehkä voitaisiin jopa lisätä vuoroja ja pysäkkejä niiden vähentämisen sijaan.

Ikävä puoli tässä on se, että autoetunsa menettäneiden tuska olisi suurempi kuin matkalipun saaneiden onni. Me emme enää kuuluisi 60 000 suomalaisen etuoikeutettuun luokkaan, koska muutkin voisivat matkustella edullisesti. Ja siitähän vasta meteli nousisi.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tuo laskelmasi pitäisi paikkansa, mikäli työnantajat hyvää hyvyyttään myöntäisivät aina autoedun palkan päälle. Näinhän ei useimmiten ole.
Useimmiten autoetu lohkaistaan pois palkasta. Silloin etu jää laskennan varaan, onko edullisempaa ottaa autoetu vai edun määrä palkkana.
Tietyillä edellytyksillä (esim. paljon yksityisajoa, vähän työajoa) autoetu voi verotuksen takia olla työntekijälle edullisempi vaihtoehto kuin ottaa sama raha suoraan palkkana ja ostaa itse oma autonsa. Monissa tapauksissa tilanne on myös toisin päin.
Eli luvut olivat komeita, mutta ei niillä välttämättä elävän elämän kanssa ole paljoa tekemistä.
Vapaasta autoedusta olen kanssasi aivan samaa mieltä. Se sisältää kannustimen ajaa autolla mahdollisimman paljon, mikä ei istu millään tavoin nykyaikaiseen ympäristöajatteluun.

Antti